جنبش فدائی

ابوالفضل محققی

در گیری اوج گرفته است صدای چند انفجار شنیده می شود و همهمه و فریاد:" نارنجک سه راهی به داخل جمعیت پرتاب کرده اند. ده ها نفر زخمی شده اند." جمعیت خشمگین اما پریشان است . مجید داد می زند:"تمام کنید!" بلند گو پایان مراسم را اعلام می کند. اماقبل از آن مردم در جنگ وگریز در حال ترک محوطه اند. زخمی ها بر زمین افتاده اند. ماشین های سپاه وکمیته دورتر ایستاده، نگاه می کنند. کمکی نمی ‌کنند. نارنجک انداز‌ها خودی‌اند.

رضا کاویانی

اقدام سیاهکل نخستین اقدام مسلحانهٔ گروه‌های بنیان‌گذار سازمان نبود. اقدام سیاهکل اقدام مشترک سازمان‌یافته از سوی دو گروه بنیان‌گذار سازمان نیز نبود. اقدام سیاهکل، عملیاتی سازمان‌یافته از جنس عملیات گستردهٔ نظامی هم نبود. شورشیان سیاهکل هنوز حتی نامی هم برای سازمان و جنبش‌مان نداشتند. با این حال سیاهکل به نماد بنیان‌گذاری یک جنبش سیاسی نوپا و نوپو، به نماد جنبشی با قوی‌ترین مؤلفه‌های رادیکالیسم انقلابی بدل شد که در سال‌های پس از برآمد بیرونی خود از مؤلفه‌های اصلی جامعهٔ سیاسی اپوزیسیون ایران بدل شد و در آستانهٔ انقلاب و در سال‌های پس از آن به مؤثرترین نیروی سیاسی عدالت‌خواه غیردینی ایران به ویژه در محافل دانشجویی و روشن‌فکری بدل شد.

نظر2
ابوالفضل محققی

او هنوز هم در بسیاری از لحظات سخت زندگی به آن عکس‌های نصب‌شده بر پشت در گنجه مراجعه می کند. عکس‌هایی که حال در گوشه‌ای از ذهن او جای گرفته‌اند. تلاش می کند آن حس زیبای سالیان دور را زنده کند. حسی که به او توان ایستادن می داد؛ نیروی آن که تسمه از گرده گاو وحشی طوفان بکشد، در مقابل تندر بیایستد و خانه را روشن کند! تن به حقارت در زندگی نسپارد! "آزاد سرو باشی حتی اگر اسیری"

یداله بلدی

هر رویداد تاریخی را باید با توجه به مجموعه شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و دیگر عوامل بروز آن مورد ارزیابی قرارداد. جنبش فدایی که یکی از فراگیرترین و تاثیر گذارترین جریان های سیاسی از آغاز تولد تاکنون می باشد را نیز نمی توان بدون در نظر داشت مجموعه شرایط آن زمان مورد قضاوت قرار داد.

کارزان

کردستان و جامعه کردی هم در این راە بسهم خود بخاطر تحقق اهداف آرمانی مذکور سهیم بوده است و فرزندان آن در تداوم خواستەها، مطالبات و اهداف همان جنبش امروزه درصفوف مبارزات مدنی و مسالمت آمیز و عاری از خشونت حضور دارند، و امیدوارانه و با چشمداشت به آینده ای روشن و درخشان بە راە برحق خود ادامه می دهند، و هر روزە بخاطر نجات از این باتلاق لجام گسیخته استبداد دینی و خشک نمودن آن هزینەهای مادی و انسانی می دهند.

احمد فرهادی

این نسل از فعالان سیاسی، از جمله نسل سوم چپ ایران، در تب و تاب بود و چونان چشمه‌ای که زیر سنگی زندانی شده باشد در جست‌وجوی شکافی برای فوران. حکومت هیچ راهی برای کوچکترین عمل سیاسی باقی نگذاشته بود. در چنین فضای داخلی نمونه‌های انقلابی چین و کوبا و ویتنام و فلسطین، روز بروز اقبال بیش‌تری بین پویندگان راه می‌یافت و بالاخره جسورترین و شجاع‌ترین بخش چپ، هم چپ سکولار و هم چپ مذهبی، تقریبا همزمان این الگو را برگزید.

بهزاد کریمی

نوارهای این گفتگوها همانگونه که حقایق شخصیت او را به روشنی در گوش شنونده و چشم خواننده می نشانند، وی را در جذب دادههای سیاسی، انسانی ماهر نشان می دهد و آنسان رهبری که هر آن مبتکرانه می کوشیده است تا با فرموله کردن مشخصات لحظه به وضع موجود در جهتی که درست تشخیص می داده سمت و سو دهد. در متن این گفتگوها، او را رهبری می یابیم که قدر هر امکان و پتانسیل موجود را می داند و آماده است تا در مقام یک مدیر سیاسی- سازمانی هر چیزی را بجای خود، در حد خود و مقتضی اقتضاهای مشیای که بدان باور دارد بکار گیرد.

فرخ نگهدار

مسوولیت شکستن سازمانی که کاربست نظریه «تبلیغ مسلحانه» پدید آورد و شقاقی که در نیروهای اجتماعی آن پدید آمد بر عهده کسانی است که بعد از حمید، به ویژه بعد از انقلاب، میراث دار جنبش فدایی شدند. این منصفانه نیست که کم تدبیری، بی مسئولیتی و ناتوانی این میراث داران به گردن خود نظریه یا ضعف های رهبران آن نهاده شود.

نظر5

سخنان: مجيد کيانزاد، انوش صالحی، دکتر عليرضا بهتوئی، شمسی شفيع، بهزاد کريمی، جمشيد برزگرو مجيد عبدالرحيم پور در سمينار حميد اشرف

هیئت برگزارکننده سمينار بررسی نونگاشته ها و نويافته ها پيرامون تاريخ جنبش فدائی

هدف هیئت برگزار کننده سمینار حمایت از پژوهشگران و تاریخ نگاران مستقل و کمک به بیرون آمدن امر تاريخ نگاری از انحصار ارگان های حکومتی بود. سمينار نخستين گام برای عرضه و معرفی توليدات پژوهشگران در حوزه تاريخ جنبش فدائی و پرداختن به زندگی، نگاه و جايگاه حميد اشرف در جنبش فدائی بود.

مهدی فتاپور

حمید مطرح کرد که تصمیم گرفته شده سازمان یک شاخه سیاسی تحت مسئولیت خود حمید تشکیل دهد. قرار بود من، انوشیروان لطفی و محمود نمازی روز چهارم مهر ٥٢ مخفی شویم و من در این شاخه با مسئولیت فعالیت دانشجویی و انوش و محمود در شاخه های دیگر سازمان فعالیت کنند.

مرضيه شفيع (شمسی)

براستی این رفيق کیست که حضورش اینهمه به ما اعتماد به نفس می دهد. با وجود او ما غم از دست دادن رفقایمان را راحت تر تحمل می کنیم. وقتی حمید زنده است، سازمان زنده است. ما همه چیز داریم. این مبارز خستگی ناپذیر و بی باک به ما آنچنان انرژی و شور توانایی می داد که می توانستیم کوه را از جا بکنیم. او چه کسی است که اینهمه نزد رفقا ارج و احترام دارد. انسانی والا که شیفته آزادی و انسانیت است.

گفتگوی بی بی سی با مهدی فتاپور پیرامون سمینار

مجید کیانزاد - فرخ نگهدار

حمید اشرف در تاریخ کشور ما چهره ای ماندگار و به یقین کم بدیل است. حمید اشرف کسی است که دفتر زندگی اش قبل از پایان سی سالگی به پایان رسید. کارنامه زندگی او برای نوجوانان و جوانانی که اکنون، یعنی بیش از نیم قرن پس از او، آغاز راه می کنند، کارنامه پرشگفتِ روحِ سرکشِ کاوشگر مشتاقی است که آنان که سودای ممکن کردن ناممکنی را در سر دارند، آنان زیستن بی آرزوهای بزرگ را تاب ندارند، بس بعید است از واکاویدن آن، چه برای تکرار و چه برای نقد، خود را بی نیاز بیابند.

به بهانه 125 سال تولد مشترک «مریم سطوت و مهدی فتاپور» مجلسی با شرکت تعداد زیادی از رفقای قدیم برگزار شد. در این جمع برنامه ای با عنوان فرازهای زندگی یک نسل برگزار شد که مهدی فتاپور و مریم سطوت نگاهی داشتند به فرازهای زندگیشان که در اساس فرازهای مشترک زندگی نسلی از روشنفکران و فعالان سیاسی اجتماعی چپ ایران است.

نظر1
سعید شمس

آقای صالحی در آغاز تاکید دارد کە تلاش او در این تاریخ نگاری متوجە دو گرایش موجود در بارە جنبش فداییان است. از یکطڕف، 'آثاری کە توسط موسساتی کە وابستگی خود را بە نهادهای حکومتی انکار نمی کنند'. بە باور نویسندە این آثار کاستی بزرگی دارند کە همانا 'کارکرد سیاسی' آنها است

مجید عبدالرحیم پور

بلافاصله این را هم باید بگویم که از حمید اشرف نباید یک پیشوا و ابرانسان ساخت. چنین چیزی مغایر ارزش ها، آرمان ها و اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و اجتماعی مدرن و معاصر خود حمید است.

به اطلاع علاقمندان به سمينار بررسی نونگاشته ها و نويافته ها پيرامون تاريخ جنبش فدائی «سمينار حميد اشرف» می رساند که متن سخنرانی ها به تدريج منتشر می شود. ضمن آنکه سمينار فيلم برداری شده و سخنرانی ها به تدريج در يوتوب گذاشته خواهند شد.

مجموعه سخنرانی ها (تصويری، صوتی و نوشتاری)، گزارش ها و اطلاعيه ها در سايت حميد اشرف هم (hamid-ashraf.com) منتشر می شود.

هيئت برگزارکننده سمينار

٧ ژوئيه ٢٠١٦

کار آنلاین

سمینار نام "بررسی نونگاشته ها و نويافته ها پيرامون تاريخ جنبش فدائی، نگاه و جايگاه حميد اشرف در دوام سازمان چریک های فدائی خلق ايران" را بر خود داشت و از دو بخش تشکیل شده بود. در بخش نخست - با عنوان "نونگاشته ها و نویافته ها" - 5 مطلب، و در بخش دوم - با عنوان "یادها و نگاه ها" – 6 مطلب به سمینار ارائه شدند.

نظر2
علیرضا بهتوئی

من با وهاب‌زاده موافقم وقتی که می‌نویسد: "اولین جاذبه فداییان خلق برای بخش مهمی از محافل چپ زمانه خود، گشودن چشم انداز ایجاد یک جریان متفاوت، جدید و متکی به خود بود"، " برنامه فداییان...، نه کلیشه‌ای از این یا آن تجربه، بلکه حاصل ارزیابی و تحلیل مشخص حتی در همان حد محدود آن از شرائط ایران بود".

صفحه‌ها